mandag 22. januar 2007

Käsi on veressä!

Sitter å skriver særemne for øyeblikket. Som tema har jeg valgt det finske kasussystemet. Mange har bare ledd og spurt om dette ikke var litt sært? Jo muligens, men så slipper jeg nå å lese fire lange bøker for å så finne et ultraspennende tema som "hovedpersonens psykologiske utvikling", eller noe i den duren.

Jeg er nesten litt flau over hvor lite finsk jeg faktisk kan, så jeg tenkte at dette var en fin måte å lære mer på. Men en kan jo smått begynne å lure på hva finner tenker på når de må skrive "I 31. etsasje" som: "kolmannessäkymmenennessäensimmäisessä keroksessa". Allikevel er jeg fast bestemt på å en gang kunne dette språket flytende.

Wæææææææææææ!

Hilsninger,

Lasse

6 kommentarer:

Torstein sa...

Oi, finsk hørtes stress ud. Du får ha lykke t me å læra deg d flytanes!

Anonym sa...

Er det slik at i finsk så slår man sammen ord slik at det blirvanskeligereålesepågrunnavdet? deterisåfallinteressantfordigammel
greskskriftbleskrevetpåsammemåte.

Anonym sa...

Man slår ikke sammen alle ord nei, men det er ofte sånn at preposisjoner blir lagt til som endelser i f.eks. substantiv, verb blir bøyd i stedet for å skrive artikler foran (f.eks. jeg, du, han hun etc.) og en får andre endelser alt etter som. Så det som kan virke so lange ord, er egentlig korte ord med mange endelser.

Språklige hilsninger,

Lasse

Anonym sa...

Takk for denne nyttige informasjon.

Trine sa...

gosh!! du e mg ei skrua du lasse! mn eg heie på dg å finsken din fårdeåm!

Hilde Therese sa...

Gudd luck Lasse...Heie på dg..

:D