mandag 27. november 2006

Dikt! 2

Jeg børster litt mer støv av den gamle diktsamlingen min. Ikke så mange av diktene har noe søriøst ved seg, men dette diktet har både budskap og maner til forandring av egen livstil:

Dødens pålegg

I en industri av dødt,
ble dette født.
En gang kalt mat,
motbydelig servelat!

Med dyr fra hver en skogkant,
plukket fra hver en veikant.
Mikset sammen i kvalmens apparat
døden i form av servelat!

For dere som fakrisk spiser dette griserie sier jeg bare Tredje Mosebok 11: 7-8: "...7 og svinet (svineriet), for det har klover, klover som er kløvd helt igjennom, men tygger ikke drøv; det skal dere holde for urent. 8 Kjøttet (merk servelat!!!) av disse dyrene må dere ikke spise, og deres døde kropper må dere ikke røre. Dem skal dere holde for urene."

Servelatfrie hilsninger,

Lasse

8 kommentarer:

Fredrik K sa...

Et meget sterkt dikt, som jeg erindrer at jeg skrev et motdikt til. Må nesten poste det. Utrolig så du drar noen ville bibelske paralleller! Har hatt GT idag, og det er mer gullkorn der verset ditt kommer fra...

Torstein sa...

Servelat suuuge!

Lasse sa...

Fredrik: En dag vil du se lyset min venn.

Torstein: Takk for støtten i kampen mot uren og uhellig mat!

Hilde Therese sa...

Hmm...Vett ikje heilt ke eg meine i denne saken...Har aldri vært nogen stor fan av servelat, men eg e jo ikje en så stor motstander av det heller då...Hmmm...Må nok tenka litt øve dette før eg tar et standpunkt...Fint dikt uansett..:P

:D

Trine sa...

eg vett jaffal ke eg sga kjøba t dg t jul!

Spønki sa...

Fantastisk dikt! Det har både dybde og tyngde på samme tid, noe som er ekstremt sjeldent i moderne poesi.

Hilde Therese sa...

Come on...Du lovte at du sko oppdatera i går...Gosh..Hadde du å Halvor ein lange romantiske kjøretur igår kanskje...Jaja...D e ingen unnskyldning..Anyways...Snakkes

:D

Anonym sa...

Servelat spises av barn.